Breeveld

Maandag 3 maart 2014

Gisteren ontdekte Sander Haak een paartje Toppers op de recreatieplas Cattenbroek (Woerden). Na een melding vandaag dat de vogels nog aanwezig zijn, besluit ik ’s middags eens die kant op te fietsen. Op exact dezelfde plek als waar de vogels gisteren zaten, zie ik met het blote oog twee beestjes zwemmen: het blijken de Toppers te zijn. Al gauw sta ik op minder dan 50 meter naar de eenden (die zelden in het binnenland opduiken) te kijken, zelfs met het zonnetje in de rug. Het is voor mij de tweede waarneming van Toppers in de regio, de eerste was op 12 november 2011 (op de natuurplas Breeveld).

Paartje Toppers – 1w male and female Greater Scaups

Jong vrouwtje Topper – 1w female Greater Scaup

Jong mannetje Topper – 1w male Greater Scaup

Intussen heb ik gezelschap gekregen van Hans Russer en Arwin den Boer. Iets verderop zwemt op de natuurplas in een groep Kuifeenden de bekende Hybride Kuifeend x Ringsnaveleend die al enkele jaren op deze plas overwintert. Tevreden met het resultaat fiets ik weer naar huis.

Hybride Kuif- x Ringsnaveleend – Hybrid Tufted Duck x Ring-necked Duck

Geef een reactie

