Witstuitbarmsijs

Vrijdag 28 maart 2014

Rond tienen vandaag belt Paul van de Werken met de vraag of ik mee wil naar Zaandam, waar de hele week al een Witstuitbarmsijs verblijft. Aangezien ik vandaag vrij ben en het nog een nieuwe soort voor mij betreft, is de keuze geen moeilijke. Een halfuurtje later vertrekken Paul, Gert Vonk en ik richting deze zeldzame vinkensoort.

Op de parkeerplaats in het recreatiegebied Het Twiske (waar de Witstuitbarmsijs samen met enkele familiegenoten moet zitten) zien we gelijk al een (waarschijnlijk Grote) barmsijs, dat belooft wat! Samen met zeker 10 andere vogelaars lopen we wat rond door dit leuke gebiedje. Na ongeveer een half uur zoeken horen en zien we voor ons een groepje van ongeveer 5 barmsijzen in een groep elzen invallen. Al gauw pikt een medevogelaar de Witstuitbarmsijs eruit. De vogel foerageert op de elzenproppen en laat zich goed zien. Een enkele maal zie ik de geheel zuiverwitte stuit. Verder is de vogel goed eruit te pikken door de witte onderstaartdekveren (zonder zwarte schacht), de algehele lichte indruk, de nauwelijks getekende flanken en het kleine snaveltje. Door de takken en elzenproppen heen lukt het me om een herkenbaar plaatje van de vogel te maken, zie hieronder.

Witstuitbarmsijs – Arctic Redpoll

We kunnen de vogel ongeveer een halfuur lang goed bekijken. Dan besluit de groep om iets verder te vliegen, wel zien we de groep al snel weer landen. Tegen onze verwachting in kunnen we de groep echter niet meer terugvinden. Dit is voor Paul, Gert en mij een teken om weer terug richting de auto te lopen. Op de weg terug komen we nog wel twee barmsijzen en een vreemd zingende Tjiftjaf tegen. Gelukkig heb ik mijn geluidsopname-apparatuur bij me en lukt het me om een geluidsopname van de Tjiftjaf te maken, zie hier voor de opname. Bij de betaalautomaat (jaja, je moet hier zelfs betalen om te parkeren!) horen we verder de eerste Fitis van het jaar.

Barmsijs, maar welke ondersoort? Geen idee. – Common Redpoll

Rond tweeën zijn we weer thuis, met weer een nieuwe soort rijker (na de Witbandkruisbekken en de Bruine Klauwier mijn derde dit jaar). Zie hier voor Pauls versie van het verhaal.

Eén reactie

  1. Leuk! Je gaat lekker met de nieuwe soorten (en natuurlijk ook goed om Paul niet te ver te laten uitlopen op de regiolijst 😛 ).

    Groetjes,
    Marianne

    Like

Geef een reactie

