Nieuwe regiosoort!

Maandag 31 maart 2014

Vanochtend vond Michel Veldt bij de Haarrijnse Plas maar liefst drie Buidelmezen. Hij lardeerde zijn waarneming met zeer fraaie foto’s van deze prachtige zangvogeltjes. Voor mij (en genoeg anderen) genoeg reden om aan het eind van de middag naar Vleuten te gaan voor deze soort. Gelukkig gaat Paul van de Werken ook die kant op en kan ik met hem meerijden.

Tegen vijven staan wij samen met o.a. Guus Peterse, Maria van Antwerpen en Marianne Wustenhoff op het bouwterreintje aan de noordkant van het gebied. Later krijgen we nog gezelschap van Rick Schonewille, Frank Roos en nog zeker 5 andere vogelaars. De Buidelmezen blijken mobiel en het duurt zeker drie kwartier voordat we ze voor het eerst in beeld krijgen. Uiteindelijk gaan twee exemplaren op de lisdodde foerageren en zijn ze zeer fraai te zien. Even later laten deze zeer kleine vogeltjes (ongeveer 11 cm groot) de pluisjes van de lisdodde fanatiek rondvliegen, wat een leuk gezicht. Even denk ik het derde exemplaar te horen vanuit een andere hoek, maar helemaal zeker hiervan ben ik niet. In dezelfde strook zitten ook een Fitis, Blauwborst, Rietgorzen en er vliegt nog een Ooievaar over. Ook leuk zijn twee Witgatjes die al roepend over het plassengebied vliegen.

Een van de twee Buidelmezen – Eurasian Penduline Tit

Tot slot probeer ik de al langer verblijvende Kuifduiker te vinden, maar veel verder dan 4 Geoorde Futen kom ik helaas niet. Voldaan keren we weer huiswaarts, met een soort die ik slechts tweemaal eerder zag en dat was al 6 jaar geleden (op 18 en 20 augustus 2008), op de noordpunt van Texel. Dat betroffen bovendien jonge vogels, dus deze Buidelmezen in prachtkleed waren voor mij nog een primeur! Uiteraard is het ook nog een nieuwe regiosoort, nummertje 223 alweer.

2 Reacties

  1. Mooi beschreven Robert en fijn dat jullie ze ook nog hebben gezien én gefotografeerd. Ik was ook heel blij met het telefoontje van Maria, voor mij was het sowieso een nieuwe soort.

    Groetjes,
    Marianne

    Like

    1. Zeker Marianne, was er erg blij mee dat ze zich toch nog lieten zien. Blij dat ik ze ook nog kon fotograferen. Vond het leuk je weer tegengekomen te hebben!
      MVG,

      Like

Geef een reactie

