Koningsdag

Zaterdag 26 april 2014

Rond 9.45 uur word ik gewekt door mijn moeder: “Robert, word wakker, er vliegt iets boven de tuin.”. Al snel gevolgd door “Het is een VISAREND…!” Binnen no-time ben ik uit mijn bed en even later sta ik in de tuin te kijken naar een roofvogel. Ondanks de grote afstand waarop de vogel zich intussen bevindt, kan ik er met enige moeite een Visarend in herkennen. Veel te snel verdwijnt de vogel achter een huis en zijn mijn broer en ik hem (voorgoed) kwijt. Een mooi begin van de dag!

Omdat het redelijk warm is en wij verwachten dat er genoeg thermiek voor leuke roofvogels is, besluiten we naar telpost De Horde te rijden. Op De Horde blijken de andere tellers Arjan (Boele) en Ronald (Jansen) net naar huis te gaan, dus staan we er alleen voor. In het uurtje dat we de telpost bevolken, zien we een tiental Buizerds, een Slechtvalk en twee Ooievaars overtrekken. Een Koekoek laat enkele malen van zich horen en enkele Oeverzwaluwen hebben de steile wanden in dit gebied uitgekozen om zich voort te planten.

Na een tip van Ronald rijden we naar Everdingen, waar al enkele dagen een Reuzenstern rondhangt. Onderweg zien we mooie foeragerende Purperreiger en twee baltsende Bruine Kiekendieven. Boven de nevengeul in de Everdinger Waarden foerageren enkele Zwarte Sterns, samen met enkele Visdiefjes. Een IJsvogel schiet snel over het water en onze eerste Kleine Karekiet van 2014 zingt in het riet. Ook hier roept een Koekoek. Iets verderop zien we al gauw de Reuzenstern in een flinke groep Regenwulpen (70 exemplaren, achteraf blijkt dit zelfs mijn grootste groep van deze vogelsoort ooit te zijn!). De schaarse stern staat vooral te slapen, maar laat zo nu en dan zijn imposante snavel zien.

Reuzenstern met 3 Regenwulpen – Caspian Tern with 3 Whimbrels

Reuzenstern met 3 Regenwulpen – Caspian Tern with 3 Whimbrels

Reuzenstern met 3 Regenwulpen – Caspian Tern with 3 Whimbrels

Na dit geslaagde tripje rijden we richting de Zouweboezem, waar we een zingende Sprinkhaanzanger aan de jaarlijst kunnen toevoegen. Over dit gebied (dat bekend staat om de grootste Purperreigerkolonie – 128 paar in 2012 –  van Nederland) vliegen enkele Purperreigers en een roepende Groenpootruiter. Van achter het scherm zien we een Bosruiter, enkele mannen Zomertalingen, een Kleine Plevier en een Watersnip. Bij de auto laat een Snor haar kenmerkende snorrende zang horen.

Als laatste rijden we in Woerden nog een braakliggend terreintje op waar Frank afgelopen week een Oranjetipje zag. Deze komen we helaas niet tegen, maar wel kom ik een juffertje tegen. Thuis denk ik hem a.d.h.v. de gemaakte foto’s als een vrouwtje Variabele Waterjuffer te determineren. Volgens Anne Hueber (een van de admins van Waarneming.nl) is het echter toch Grote Roodoogjuffer, ook leuk. Toch weer een leuk dagje met maar liefst 5 nieuwe jaarsoorten (Visarend, Purperreiger, Kleine Karekiet, Reuzenstern en Sprinkhaanzanger).

Grote Roodoogjuffer (en dus geen Variabele Waterjuffer…) – Large Redeye (so not a Variable Bluet like I thought)

Geef een reactie

