Weekend Texel III

Vrijdag 23 tot zondag 25 mei 2014

Vrijdag
In tegenstelling tot de afgelopen twee weekenden heb ik nu de boot van half 8 en slaat Frank dit weekendje Texel over. Mijn vader en ik stoppen kort langs de Pontweg, waar een mannetje Blauwe Kiekendief boven een weiland jaagt. Bij het huisje blijkt de plek van de Braamsluiper (die de afgelopen twee weekenden bij ons huisje verbleef) te zijn ingenomen door een Spotvogel, leuk!

Zaterdag
Vanochtend loop ik een rondje over de Robbenjager. Een ietwat tegenvallend rondje dat wordt opgeleukt door zingende Nachtegalen en Braamsluipers. Boven het restaurant De Robbenjager cirkelt een roofvogel. “Vast een Buizerd”, denk ik als ik de telescoop pak. Door de scoop zie ik echter een fraaie Wespendief. Al gauw vliegt nóg een exemplaar mijn beeld binnen, en dan nog een, en nog een: een groepje van vier Wespendieven! Op het moment dat ze uit beeld raken, krijg ik de melding binnen dat Diederik Kok een zingende Struikrietzanger heeft gevonden in de Tuintjes (500 meter verderop), gauw er naartoe natuurlijk. Als ik aankom op de plek, blijkt de vogel al een kwartier stil te zijn. Gelukkig begint de vogel na ongeveer een kwartier weer te zingen. Helaas krijg ik de vogel niet te zien. Zie hier voor een prachtige geluidsopname van medewaarnemer Ruud van Beusekom.

Wespendief – European Honey Buzzard

Wespendief – European Honey Buzzard

Samen met Ruud en Aart & Henny Vink loop ik een klein stukje verder om een zojuist ontdekte Grauwe Klauwier te zien te krijgen. Met enig geluk komt het nogal mobiele vrouwtje kort in beeld. Inmiddels zijn de Wespendieven massaal gaan vliegen, het ene na het andere exemplaar (soms zelfs in groepsverband) vliegt over ons heen. In totaal tel ik zeker 16 exemplaren, wat verreweg mijn hoogste aantal Wespendieven is (was 3). We besluiten weer terug te lopen naar de Struikrietzanger, hopelijk krijg ik de vogel nu wel in beeld. Hier krijgen we versterking van Pieter en Maartje Doorn, Toy Janssen, Alwin Borhem, René Pop en nog enkele anderen. We horen hem wel geregeld zingen, maar helaas krijgen we deze zeer zeldzame zangvogel (28e voor Nederland) niet te zien. Een roofvogel die laag over komt vliegen, blijkt voor de verandering geen Wespendief, maar een Rode Wouw te zijn. Wauw! Ook vliegt een Boomvalk over.

Grauwe Klauwier – Red-backed Shrike

Rode Wouw – Red Kite

Met dank aan een telefoontje van Pieter Doorn lukt het ons zelfs om de Rode Wouw vanuit onze tuin te zien. ’s Middags bezoeken we nog enkele gebiedjes verspreid over het hele eiland en dat levert ons wederom enkele leuke soorten. Zo zien we onze eerste Temmincks Strandloper van het jaar (Robbenjager), zijn de Staatsbossen goed voor een groepje laag overvliegende Kruisbekken en een Grauwe Vliegenvanger en zien we elders 1000-en mannetjes Eiders (Volharding), Noordse Sterns en een 2kj Dwergmeeuw (Dijkmanshuizen) en horen en zien we een Bosrietzanger (Parkeerplaats Jan Ayeslag)

2kj Dwergmeeuw – 2cy Little Gull

Zondag
Viavia hebben we een tip gekregen dat vlakbij ons huisje een Roodmus zou zitten. Als we de auto uitstappen, horen we gelijk al het kenmerkende “please-to-meet-you” van deze zeldzame broedvogel (jaarlijks slechts een handvol paartjes in heel Nederland). Deze fraaie adulte man blijkt een rondje over het terrein te maken en komt dan geregeld langs een stukje waar de vogel zich zeer fraai laat bekijken.

Roodmus – Common Rosefinch

De Spotvogel die het hele weekend al rond ons huisje verblijft, zit er ook vandaag nog. Ditmaal laat de vogel zich meerdere malen zeer fraai zien, namelijk helemaal open op een kale tak. Het lukt me nog nét om enkele foto’s te maken voordat de batterij van mijn fototoestel het begeeft… Zie onderstaand plaatje. Later op de middag bezoeken we een (nieuwe?) Struikrietzanger (ontdekt door Ruud). Samen met o.a. Vincent Hart horen we enkele malen een stukje van de zang. Net als gisteren wil de vogel helaas niet in beeld komen.

Spotvogel – Icterine Warbler

We rijden (als laatste auto) de boot van 16.30 uur op om weer naar het vasteland te gaan. Op de terugweg rijden we nog langs Kockengen, waar we de Grote Karekiet bezoeken die hier al enkele weken zit. Zo nu en dan laat hij zijn kenmerkende raspende zang horen, maar van harte gaat het allemaal niet.

Met dit laatste weekend sluiten we een mooie periode Texel af. Afgelopen zaterdag is misschien wel een van mijn beste ochtenden ooit op Texel, met in 2 à 2,5 uur een zingende Struikrietzanger, 16 (!) Wespendieven, Grauwe Klauwier en Rode Wouw. Van de drie weekenden was het laatste weekend verreweg het beste.

2 Reacties

  1. Top zeg !
    Inderdaad het beste weekend, leuk al die Wespendieven, wij waren gisteren al heel blij met ééntje !
    Rode wouw, Roodmus en natuurlijk Struikriet zijn helemaal geweldig.

    Like

    1. Inderdaad Tim, ik heb nu dit jaar al meer Wespendieven dan 2012 en 2013 samen 🙂

      Like

Geef een reactie

