Cadeautje

Donderdag 24 juli 2014

Gisterochtend (op mijn verjaardag) ontdekte Floor Aarts een mannetje Bruinkopgors op het opslagterrein in Westkapelle, op hetzelfde terreintje waar ik op 21 mei een (hoogstwaarschijnlijke) Oostelijke Blonde Tapuit zag. Vervolgwaarnemingen bleven aanvankelijk uit, totdat de vogel (die broedt in Centraal-Azië en overwintert in India) laat in de avond werd teruggevonden. Ook vanmorgen werd de vogel gemeld. Voor Paul van de Werken, Gert Vonk en mij genoeg reden om naar Zeeland af te reizen.

Paul en ik spreken om 15.45 uur af op station Woerden, waarna we Gert in Reeuwijk oppikken. Na een voorspoedige reis komen we rond 18.30 uur aan in Westkapelle. Hier lopen we al gauw de eerste vogelaars tegemoet, die ons vertellen dat de vogel al een half uur uit beeld is. In de daaropvolgende 5 kwartier zoeken we, samen met tientallen andere vogelaars, het terrein en de omringende zeereep af, maar zonder resultaat. Dan volgt er ineens paniek, de vogel zou vliegend richting het opslagterrein zijn gezien. Gelijk daarna zie ik met enkele anderen hoe de Bruinkopgors een rondje vliegt en vlak voor ons diep het struikgewas in duikt. In de volgende 10 minuten staren 100+ vogelaars naar het struweel. Dan volgt eindelijk het verlossende “Daar zit ie! Helemaal bovenin!”. Een seconde later sta ik naar een prachtige Bruinkopgors te kijken. De vogel kijkt wat om zich heen en na 10 seconden vliegt ie weer een klein stukje. Hier zie ik de vogel pas weer als ie opvliegt en over ons heen ver weg richting de zeereep vliegt. Omdat het inmiddels 20.00 uur is, besluiten we aan de ruim 7 kwartier durende terugweg te beginnen.

Bruinkopgors – Red-headed Bunting (photo: Paul vd Werken)

Het was weliswaar een korte waarneming van in totaal nog geen 15 seconden, maar in die tijd heb ik deze dwaalgast (er zijn pas 11 aanvaarde gevallen, de laatste in 1995) wel beeldvullend en met zeer mooi licht in de scoop gehad. Voor mij ging het allemaal te snel voor een fotootje, vandaar de foto’s hierboven van medewaarnemer Paul vd Werken. Het betreft mijn 375e vogelsoort in Nederland en alweer mijn 7e nieuwe soort dit jaar (na Witbandkruisbek, Bruine Klauwier, Witstuitbarmsijs, Roodborstlijster, Oostelijke Blonde Tapuit en Vale Gier). Kortom, een prachtig (verlaat) verjaardagscadeautje!

Geef een reactie

