Bonte Tapuit!

Woensdag 12 november 2014

Afgelopen maandag vond Adri de Groot in Zoeterwoude een afwijkende tapuit. Thuis pakte hij er maar eens een vogelboek bij en op basis van de gemaakte foto’s determineerde hij de vogel als Woestijntapuit. Toen de foto’s op het internet verschenen, werd dezelfde avond al duidelijk dat het niet om deze soort, maar om de nog zeldzamere Bonte Tapuit ging. Van deze soort (die broedt vanaf het uiterste oosten van Europa tot in Mongolië) zijn slechts 19 eerdere gevallen in ons land. Gisterochtend werd de vogel (een 1kj man) al gauw teruggevonden, maar helaas lukte het mij niet om tijd vrij te maken om naar deze (voor mij nieuwe) soort te gaan. Gelukkig ben ik vanmiddag wel in de gelegenheid en dus spreken Pascal Wink, mijn broer Frank en ik rond 1-en af.

Een half uur later parkeren we bij het polderpaadje waar de vogel moet zitten. Vrijwel gelijk hebben we de vogel in beeld. De Bonte Tapuit is totaal niet schuw en laat zich, op enkele meters afstand, werkelijk fenomenaal bekijken. De meeste tijd brengt deze dwaalgast door op een berg uit de sloot geviste troep (vooral riet), maar ook de hekjes in de directe omgeving worden vaak bezocht. Een enkele keer foerageert de vogel op de grond op een metertje of 3, voor de voeten van de vele vogelaars en fotografen. Dat foerageren lukt hem trouwens behoorlijk, we zien hem de ene na de andere kever vangen.

1kj man Bonte Tapuit – 1cy male Pied Wheatear

1kj man Bonte Tapuit – 1cy male Pied Wheatear

1kj man Bonte Tapuit – 1cy male Pied Wheatear

Na een uur keren we weer huiswaarts, met een fantastische waarneming van een nieuwe soort.

4 Reacties

  1. Fantastisch Robert, wat een prachtplaten en fijn weer een nieuwe soort. Jammer dat ik geen twitcher ben ;-).

    Like

    1. Ook niet-twitchers kunnen er heen 😉
      Wij gaan dit weekend waarschijnlijk nogmaals, mijn vader wil hem ook wel zien…
      Groet,

      Like

  2. Wat een prachtige tapuit is dit en wat heb je schitterende foto’s Gefeliciteerd met de nieuwe soort.Ik heb hem helaas gemist ;-(
    Groet

    Like

Geef een reactie

