Jaaroverzicht 2014

De kerstdagen zijn alweer voorbij en de laatste uren van 2014 staan alweer voor de deur. Tijd om eens terug te blikken op dit vogeljaar. Wat heb ik eigenlijk allemaal gezien en wat waren de hoogtepunten?

Zonder serieus een jaarlijst bij te houden (mis dit jaar niet al te lastige soorten als Wilde Zwaan, Grote Zaagbek, Bokje, Grote Barmsijs en Zeearend) heb ik dit jaar toch 281 soorten bij elkaar gesprokkeld, een mooi aantal. Dit is één soort meer dan vorig jaar en mijn op twee na beste jaar ooit. 2014 bracht mij maar liefst 10 nieuwe soorten (13 als je Oostelijke Blonde Tapuit, Roze Pelikaan en Witkruintapuit meetelt). Dit brengt mijn levenslijst op 378 soorten, al is het natuurlijk even kijken of alles aanvaard wordt. Als laatste kon ik dit jaar 5 nieuwe soorten aan de regiolijst toevoegen (in chronologische volgorde: Kleine Barmsijs, Buidelmees, Klein Waterhoen, Koereiger en Velduil), waardoor ik in totaal 226 soorten heb gezien in de regio.

Jaarlijst

Grafiekje met het aantal jaarsoorten uit de periode 2008-2014, de periode waarin ik het aantal een beetje bij houdt. Het aantal voor 2014 is inclusief Roze Pelikaan, maar exclusief Witkruintapuit en Oostelijke Blonde Tapuit.

2014 begon zoals vorig jaar eindigde: met veel klappers. Al gelijk op 1 januari zag ik mijn eerste nieuwe soort van het jaar: een mannetje Witbandkruisbek zat, samen met een groepje Kruisbekken, enkele seconden in een top van een lariks op de Utrechtse Heuvelrug. Erg bevredigend was deze korte waarneming niet, maar gelukkig werd dit later in de maand ruimschoots goedgemaakt toen twee exemplaren zich wel langere tijd fraai aan ons lieten zien. De laatste jaren werden geregeld Witbandkruisbekken gezien in Nederland, maar dit was altijd in het hoge noorden (Friesland, Groningen). Wij hadden nooit de moeite genomen om zo ver te reizen voor deze niet extreem zeldzame soort en dus waren we erg blij toen onderstaande exemplaren op minder dan een uur rijden opdoken.

Witbandkruisbek – Two-barred Crossbill

Witbandkruisbek – Two-barred Crossbill

Ik had niet verwacht dat tweeënhalve week later de volgende nieuwe soort zich al aan zou dienen: bij Netterden, tegen de Duitse grens aan, werd een Bruine Klauwier gevonden. Het opduiken van deze nieuwe soort voor Nederland was niet geheel onverwacht (in de landen om ons heen neemt het aantal waarnemingen van deze soort toe), maar het tijdstip én de locatie waren des te opvallender. Net als enkele andere knallers bleef deze zeldzaamheid maandenlang aanwezig; deze klauwier is zelfs tot in mei nog gezien.

Bruine Klauwier – Brown Shrike

Daarna duurde het ruim twee maanden voordat ik mijn derde nieuwe soort van het jaar zag, maar in de laatste dagen van maart was het zover. Bij Zaandam bevond zich een Witstuitbarmsijs in een groepje barmsijzen. Met enige moeite liet dit exemplaar zich prima zien. Wel jammer van het takje voor de vogel… 😦

Witstuitbarmsijs – Arctic Redpoll

In de ochtend van 27 april deed Lonnie Bregman de ontdekking van zijn leven: in de duinen ten noorden van IJmuiden vond hij namelijk een Roodborstlijster. Even later werd het nieuws bekendgemaakt. Dit was alweer de tweede nieuwe soort voor Nederland in vier maanden tijd! Vele honderden vogelaars zagen op deze dag, in de stromende regen, deze Noord-Amerikaanse lijster; de volgende dag kon hij niet meer worden teruggevonden.

Roodborstlijster – American Robin

Twitchers bij de Roodborstlijster

Twitchers bij de Roodborstlijster

Ook de maand mei bracht mij een nieuwe soort. Op het bekende opslagterrein in Westkapelle vond Tobi Koppejan een vrouwtje blonde tapuit. De determinatie van blonde tapuiten is erg lastig en sommige vrouwtjes zijn zelfs niet te herkennen buiten de broedgebieden. Desondanks heeft dit exemplaar m.i. goede papieren om de boeken in te gaan als Oostelijke Blonde Tapuit; een soort die ik al wel gezien had in het buitenland (2008; op Lesbos, Griekenland), maar het is natuurlijk veel leuker om zo’n soort in ons eigen land te mogen aanschouwen.

Op 7 juni zag ik (eindelijk) mijn eerste Vale Gieren, een soort die al jaren hoog op mijn verlanglijstje stond om eens in Nederland te mogen zien. Minstens 4 tot maximaal 6 exemplaren lieten zich zowel in zit als in vlucht erg leuk bekijken.

Vale Gier – Griffon Vulture

Vale Gier – Griffon Vulture

Op mijn verjaardag was het opslagterreintje van Westkapelle weer aan de beurt: hier werd namelijk een fraaie Bruinkopgors gevonden. De vogel werd pas ’s avonds laat teruggevonden, maar de volgende dag was hij nog aanwezig en zag ik de vogel korte tijd zeer fraai boven in een braam. De onderstaande foto is van medewaarnemer Paul van de Werken.

Bruinkopgors – Red-headed Bunting (photo: Paul vd Werken)

Terwijl ik met de JNM aan het bikkelen was op Vlieland, vond Nils van Duivendijk deze vrouw Koningseider op het fijnste Waddeneiland van ons land. Slechts 30 kilometer van ons vandaan, maar tegelijkertijd zo ver weg… In tegenstelling tot de vorige Koningseider die Nils vond, was deze wel twitchbaar, dit tot tevredenheid van vele 10-tallen twitchers (de laatste goed twitchbare was alweer in 2003). Zelf zag ik dit vrouwtje driemaal, alle keren liet de vogel zich fantastisch bekijken op minder dan 30 meter.

Koningseider – King Eider

Tja, ruim een maand hebben we de Roze Pelikaan van Hengelo kunnen negeren, maar toen ‘ie onverwachts opdook tijdens de laatste dag van het Dutch Birding-weekend op Texel, moesten ook wij eraan geloven… Daar zagen we hem zoals je verdachte soorten hoort te zien: op afstand (+/- 100 meter afstand) en net de poten goed kunnen zien om de (on)geringdheid vast te kunnen stellen. Een dag later vertrok deze pelikaan weer van Texel om in een stadsvijvertje bij Callantsoog te landen…

Roze Pelikaan – Great White Pelican

De laatste twee weken van oktober stonden in het teken van de Maasvlakte. Op 19 oktober zag ik verreweg mijn mooiste Blonde Ruiter die op minder dan 5 meter van ons foerageerde. Dit was weliswaar geen nieuwe soort voor me, maar zo voelde het wel. Een week later gingen we wederom naar dit havengebied, deze keer voor een door Garry Bakker ontdekte Spaanse Mus.

Spaanse Mus – Spanish Sparrow

Spaanse Mus – Spanish Sparrow

Intussen is het november geworden en is de koek nog niet op. Op 10 november ontdekte Adri de Groot bij Zoeterwoude een afwijkende tapuit die een Bonte Tapuit bleek te zijn. Twee dagen later zag ik deze fantastische vogel, die vaak zo dichtbij zat dat ‘ie niet meer helemaal in de scoop paste.

Bonte Tapuit – 1cy male Pied Wheatear

Bonte Tapuit – Pied Wheatear

Twee weken later stond Adri opnieuw in de schijnwerpers. Een rattenvanger vond een vreemd licht zangvogeltje in de slootkant van een akker bij Alphen aan den Rijn. Hij determineerde de vogel als Afrikaanse Woestijngrasmus en belde Adri met dit nieuws. Samen zagen zij later in de week deze nieuwe soort voor Nederland opnieuw en besloten (tot spijt van vele 100-en vogelaars) het geheim te houden. Toen het nieuws weken later alsnog bekend werd gemaakt, waren er toch nog enkele vogelaars die gingen zoeken en bleek de vogel nog aanwezig te zijn! Deze grasmus trok vele 100-en vogelaars, waaronder zelfs enkele uit Italië, Frankrijk en Engeland.

De Afrikaanse Woestijngrasmus zag ik tweemaal. De tweede keer combineerden we hem met een andere Noord-Afrikaanse broedvogel: de Witkruintapuit. De vogel zag er niet goed uit: enkele nagels ontbraken, veel veren zaten samengeklonterd, etc. Ik ben benieuwd wat het besluit van de CDNA over deze vogel is, al denk ik dat het een lastig verhaal zal worden.

Witkruintapuit – White-crowned Wheatear

2014 was zonder twijfel een zeer goed vogeljaar. Zo zag ik, naast de bovenstaande nieuwe soorten, nog vele andere prachtige en zeldzame soorten. Vanwege de lengte die dit blog nu al heeft, zal ik alleen de zeer zeldzame soorten even opsommen: mannetjes Amerikaanse Smient, Amerikaanse Wintertaling, Ringsnaveleend en Kleine Topper, twee Buffelkopeenden, een zelfontdekte man Steppekiekendief, Arendbuizerd, een prachtig adult mannetje Klein Waterhoen, Witstaartkievit, Kaspische Plevier, Blonde Ruiter, een Grote Franjepoot, Steppevorkstaartplevier, Baltische Mantelmeeuw, Sperweruil, Dwerguil, Steppeklapekster, Struikrietzanger e.v.a. Het bleef maar doorgaan met nieuwe vondsten van zeldzaamheden. Aan het eind van de winter had ik al een lijstje dwaalgasten gezien waar je normaal gesproken tevreden bent als je die in een heel jaar ziet. Ook in de zomer (normaal toch een erg saaie vogelperiode) viel er dit jaar genoeg te beleven. Het najaar was relatief rustig (zeker september), maar dit werd ruimschoots goedgemaakt door een spetterende novembermaand, met o.a. een zeer onverwachte nieuwe soort voor Nederland. Ook de laatste maand van het jaar bood genoeg leuke vogelmomenten.

Naast vogels was het afgelopen jaar ook goed voor nieuwe dagvlinder- en libellensoorten, van beide soortgroepen zag ik drie nieuwe soorten. Zo zag ik dit jaar mijn allereerste Sierlijke Witsnuitlibellen, Zuidelijke Keizerlibel en Zuidelijke Heidelibel ooit. Qua dagvlinders kon ik de Oostelijke Vos, Veldparelmoervlinder en Aardbeivlinder aan mijn lijstje toevoegen.

Als laatste wens ik iedereen een goed, gezond en vogelrijk 2015!

2 Reacties

  1. Een prachtig jaar Robert en fijn beschreven. Leuk om voor mezelf ook enkele herinneringen op te halen zoals de Roodborstlijster en de Bruine klauwier.
    Groetjes,
    Marianne

    Like

  2. Lekker verhaal zo! En wat mij vooral opvalt is dat de kwaliteit van de foto’s geweldig is ( dat ik daartussen mag staan😀).
    Komend jaar gewoon lekker doorgaan, ik hoop jou en je familie nog vaak tegen te komen of van een taxi te voorzien. Dank voor al je hulp, ook dit jaar weer.
    Ik wens je, je lieve familie en je lezers al het goede in dit nieuwe jaar.

    Like

Geef een reactie

