Witkopgors en meer tijdens weekje Texel

Zaterdag 24 t/m vrijdag 30 december 2016

Op zaterdagmiddag staan we rond het middaguur in de rij voor de veerboot naar Texel. Reden is om voor de laatste keer dit jaar nog even een weekje uit te waaien op dit Noord-Hollandse Waddeneiland. Eenmaal op het eiland rijden we natuurlijk eerst langs camping Loodsmansduin, waar Ruud van Beusekom vorige week een mannetje Witkopgors vond. Onderweg hiernaartoe zien we in de Petten 4 Kleine Zilverreigers die tussen de begroeiing een plekje uit de wind zoeken. Op de camping hebben we, samen met Guus Peterse, de Witkopgors snel gelokaliseerd: de vogel (een jong mannetje) zit samen met wat Geelgorzen (die ook erg schaars op Texel zijn) diep in een meidoorntje, maar is toch prima te zien. Na een uur, waarin er weinig beweging in de vogel zit, gaan we weer terug richting de auto, op naar ons huisje. De rest van de middag zijn we te vinden in het Vogelinformatiecentrum van Marc Plomp, waar autopsie op een dode IJsduiker wordt verricht. Geweldig om deze zeldzame en grote soort eens van zo dichtbij te zien.

ijsduiker1

Dode ad vrouw IJsduiker, gevonden op11 november 2016 op Noordzeestrand op Vlieland door Carl Zuhorn – Great Northern Diver (photo: Frank van der Meer)

ijsduiker2

Op Eerste kerstdag bezoeken we opnieuw de Witkopgors. Deze keer duurt het iets langer voor we hem in beeld hebben, maar samen met o.a. Jorick van de Westeringh zien we hoe deze zeer zeldzame gorzensoort samen met enkele Geelgorzen komt aanvliegen en landt in hetzelfde meidoorntje als gisteren. De rest van de dag besteden we in het westen van het eiland: langs de Kadijksweg zit een mooie groep Kleine Zwanen (48 stuks), waaronder 2 met witte pootringen. Langs de Lancasterdijk is het even zoeken, maar na een paar minuten zijn de 2 gemelde Roodhalsganzen tussen de 100-en Rotganzen gevonden. Een zeer fraaie man Blauwe Kiekendief vliegt over een akker net ten noorden van het Wagejot (op twee andere plekken hadden we ook al vrouwtypen gezien) en we sluiten de dag af in haventje naast De Cocksdorp. Hier zien we een Zwarte Rotgans, Zwarte Ruiter en jaagt een Slechtvalk alle eenden, meeuwen en steltlopers de stuipen op het lijf.

Witkopgors – Pine Bunting

Kanoet – Red Knot (photo: Peter van der Meer)

Door de keiharde westenwind zit er ook op de Tweede kerstdag niets anders op dan vogelen vanuit de auto. Zeker 3 Kleine Rietganzen foerageren met de vele 1000-en Toendrarietganzen op de akkers in Polder Eierland. Eentje zit lekker dichtbij. Van de Roodhalsganzen van gisteren ontbreekt ieder spoor. In de weilanden achter De Bol vinden we een Kleine Zilverreiger. We rijden weer richting huis, maar stoppen eerst even bij de Volharding. Hier doen we de leukste waarnemingen van de dag: langs de dijk foerageert een fraaie Paarse Strandloper en een paar meter verderop is het Frank die verbaasd zijn kijker op een dichtbij langsvliegende Kleine Alk richt! We kunnen deze naar noord vliegende vogel even volgen, tot de vogel verdwijnt achter de dijk. Bij het stormwachtershuisje springen we de auto uit, in de hoop de vogel nog op te kunnen pikken, maar helaas…

Kleine Rietgans – Pink-footed Goose (photo: Peter van der Meer)

Paarse Strandloper – Purple Sandpiper (photo: Frank van der Meer)

Op dinsdag staan we met Diederik Kok en Jorick wederom bij de Witkopgors. Mogelijk vanwege de wind die recht op de singel staat, krijgen we de vogel deze keer niet te zien. We zien slechts een paar Geelgorzen, en een ringtail Blauwe Kiekendief vliegt laag over de akkers. We hebben meer geluk bij de Roodhalsganzen langs de Waddenkant.  Het laatste wapenfeit van de dag is een vrouwtje Blauwe Kiekendief in Polder Waalenburg.

De volgende dag is het voor de verandering eens lekker weer: weinig weer en een lekker zonnetje. Daarom besteden we de woensdag in de Slufter. Helaas hebben veel toeristen dezelfde gedachte. Daardoor zijn vooral de zangvogels nogal vliegerig. Een groep Fraters zien we alleen in vlucht en horen we een aantal keer roepen. Een zestal Strandleeuweriken laat zich wel even aan de grond zien. In de geulen in het gebied foerageren zeker 3 Kleine Zilverreigers en een fenologisch hoogtepuntje vormt een Grutto die samen met enkele Rosse Grutto’s naar voedsel zoekt. In een groep meeuwen zit bovendien een eerste winter Pontische Meeuw.

Eider – Common Eider (photo: Peter van der Meer)

Het mooie weer van gisteren heeft vandaag (donderdag 29 december) helaas weer plaats moeten maken voor slecht weer: door een hardnekkige mist is het zicht behoorlijk beperkt en voelt het erg koud aan. We rijden eerst even langs het kleine grasveldje dat tegenover Dorpzicht en naast het monument Het Dijklichaam ligt. Hier lopen altijd wel rotganzen, maar voor het eerst zien wij er een leuke soort: een fraaie adulte Zwarte Rotgans. Ook een waarschijnlijke Zwartbuik- x Witbuikrotgans zit in de groep. De rest van de middag bezoeken we voor de vierde keer de camping Loodsmansduin. In zo’n anderhalf uur tijd krijgen we de Witkopgors driemaal zeer kort in beeld. Opvallend, zeker aangezien vandaag zijn zo ongeveer de beste foto’s van deze vogel gemaakt zijn.

Zwarte Rotgans – Black Brent (photo: Peter van der Meer)

Vrijdag is alweer de laatste dag. Fanatiek vogelen zit er helaas niet in. Nadat we alles hebben ingepakt, rijden we rond 2 uur voor het laatst weg. Voordat we naar de boot gaan, bezoeken we eerst nog even de omgeving van het Lageveld (vlakbij Dijkmanshuizen). Hier worden de laatste dagen namelijk enkele Grote Canadese Ganzen gezien, een soort die op Texel nog erg schaars is (en voor ons een nieuwe Texeljaarsoort). De ganzen willen niet meewerken, we zien enkel twee Roodhalsganzen tussen de vele Kol- en Rotganzen (de bekende vogels, ook niet verkeerd). Na de nodige bloed, zweet en tranen vind ik uiteindelijk de groep Grote Canadese Ganzen. Door deze soort kom ik op het prachtige aantal van 222 soorten in 2016 op Texel. Via Ottersaat (2 Lepelaars) rijden we naar de boot, die we verbazingwekkend nog halen ook, en eindigen we deze leuke vakantie.