Vale Gier boven de tuin!

Vrijdag 7 augustus 2015

Vandaag meldt Nils van Duivendijk rond 16.45 uur via Dutch Bird Alerts een richting zuidwest vliegende Vale Gier bij Eemnes. Aangezien Woerden vanuit Eemnes gezien redelijk in zuidwestelijke richting ligt, maken Frank en ik wat grappen over dat het leuk zou zijn als ‘ie over de tuin zou komen. Natuurlijk gaan we nergens van uit en gaan we gewoon verder met waar we mee bezig zijn. Een dik uur later gebeurt echter het onmogelijke: als ik op mijn kamer zit, komt mijn moeder naar boven gerend: “Robert, de gier vliegt nu boven de tuin!!”. Wat blijkt, de vogel was net daarvoor boven Harmelen opgepikt en dit deed Frank besluiten om even in de tuin te posten. Binnen twee minuten zag hij ineens de vogel rustig aan komen zeilen vanuit zuidelijke richting (dus niet uit oostelijke richting, zoals hij verwachtte).

Gauw ren ik naar beneden, waar Frank me gelijk op de vogel wijst. Terwijl Frank naar binnen rent voor onze verrekijkers, haal ik mijn vaders fototoestel van binnen om de vogel te kunnen documenteren. We zien de vogel nog net voordat hij achter de daken verdwijnt in westelijke richting. In die paar seconden lukt me om een viertal foto’s te maken, waarop helaas weinig details te zien zijn (alleen silhouetje van een van ons af vliegende roofvogel).

Vale Gier – Griffon Vulture
Vale Gier – Griffon Vulture

Frank pakt gauw de fiets uit de schuur om de vogel achterna te fietsen, maar hij slaagt er logischerwijs niet in om de vogel nog in te halen. Na onze waarneming slaagt Gert Vonk er in om de gier bij Driebruggen op te pikken, vliegend richting de Reeuwijkse Plassen. Daarna is de vogel, voor zover ik weet, nergens meer waargenomen.

Wat een waanzinnige soort om boven de tuin te zien en een geweldige actie van Frank om daadwerkelijk (op tijd!) in de tuin te gaan staan. De waarneming was wel erg kort, maar laat bij ons wel een grote impact achter. Michael Kars, de waarnemer die onze gier boven Harmelen zag, slaagde er gelukkig wel in om de vogel fatsoenlijk op de plaat te zetten, zie deze foto. Door enkele details in het verenkleed die op de gemaakte foto’s te zien zijn, is duidelijk geworden dat dit dezelfde (geringde) vogel gaat die eerder deze maand op Texel, Vlieland en Ameland is gezien. De vogel is geringd in Noord-Spanje.

kaartje gier
Route die de gier vandaag binnen 1,5 uur aflegde. Eerste waarneming van Nils van Duivendijk om 16.45 (groene pijl). Vervolgens werd de gier opgepikt tussen Laren en Hilversum (door Hans van Oosterhout, 16.52), Harmelen (Michael Kars, 17.42), Woerden (17.56) en Driebruggen (Gert Vonk, 18.08).

2 gedachten over “Vale Gier boven de tuin!

Plaats een reactie