Twee Roodhalsganzen in de regio!

Zondag 3 januari 2016

Na een dag met veel kilometers blijven Frank, mijn vader en ondergetekende vandaag in de buurt. De melding van een Roodhalsgans door John van der Woude aan de noordkant van de Groene Jonker aan het eind van de ochtend komt ons dan ook goed uit. In het begin van de middag bezoeken we dan ook deze fraaie en zeldzame soort. Als we op de locatie aankomen, worden we door een vriendelijke vogelaar al gelijk op de Roodhalsgans gewezen. De vogel zit midden in een groep bestaande uit hoofdzakelijk Kolganzen, maar ook enkele Brand- en Grauwe Ganzen. Na een appje van mij in de lokale regiogroep worden we al snel vergezeld door Marianne Wustenhoff en Maria van Antwerpen. Ook Paul van de Werken sluit zich al snel bij ons aan. Extra leuk is de Rotgans die vrijwel gelijktijdig door Frank en Marianne uit dezelfde groep wordt gehaald. Aan de kust een erg talrijke soort, maar in het binnenland is het toch andere koek. Dit is pas mijn derde in de regio (tegenover 8 Roodhalsganzen).

10041126
Roodhalsgans – Red-breasted Goose (photo: Frank vd Meer)

Na deze leuke soorten gaan we al vogelend richting de weilanden rondom Waverhoek. In de Polder de Eerste Bedijking (tussen Mijdrecht en Uithoorn) stoppen we, want het is mijn vader die een man Buffelkopeend in de sloot naast de weg ziet zwemmen. Natuurlijk gaat het om een ontsnapte kooivogel (al zijn er wel enkele aanvaarde gevallen in Nederland) getuige de donkere ring om de rechterpoot en de vele zwemvliezenkwekers in de directe omgeving. In het veld dacht ik een metalen ring te zien, maar gezien de foto die Ronald Jansen in oktober maakte, blijkt het een zwarte kwekersring te zijn. Desalniettemin een zeer fraai eendje, vooral wanneer een zonnestraal doorkomt en daardoor de paarsgroene glans op de kop prachtig te zien is. Langs dezelfde weg zijn ook twee Roodborsttapuiten, een Slechtvalk en een groepje Toendrarietganzen het noemen waard.

man Buffelkopeend – male Bufflehead (photo: Peter van der Meer)

Een paar minuten later rijden we de Polder Groot-Mijdrecht binnen. Vlak voor we Waverhoek bereiken, zien we een gemengde groep ganzen en zwanen op het weiland foerageren. De zwanen blijken 19 Kleine Zwanen en een Knobbelzwaan te zijn. Ik wil net gaan beginnen met het tellen van de zwanen als mijn oog op de tweede Roodhalsgans van de dag valt! Ook deze vogel zit in een gemengde ganzengroep met vooral Kolganzen en enkele Brand- en Toendrarietganzen en zit op een paar honderd meter afstand, maar is toch prima te zien. We zien de vogel zelfs poetsen in een plasje. Na een berichtje aan bevriende vogelaars staan we later samen met opnieuw Marianne naar de vrij zeldzame Siberische gans te kijken.

Roodhalsgans – Red-breasted Goose (photo: Frank vd Meer)

Na deze waarneming rijden we in de schemering zeer tevreden terug naar Woerden. We kunnen niet anders dan concluderen dat het een zeer geslaagde voortzetting van een succesvol weekend is, met maar liefst twee Roodhalsganzen en een Rotgans.

2 gedachten over “Twee Roodhalsganzen in de regio!

  1. Ha Robert,
    Allereerst de beste wensen voor 2016. Dat we maar veel mooie waarnemingen mogen doen dit jaar!
    allertweedst: leuk blog, je schrijft lekker leesbaar!
    Allerderdst: Ik begreep van mijn vader, die de RHG bij De Jonker ook heeft gezien, dat die gans samen met de kollen waar hij tussen zat, door een toeterende auto is opgevlogen in de richting van Mijdrecht. Gaat dus mogelijk om dezelfde vogel die jij daarna bij Waverhoek hebt gevonden. Mijn vader had nl. ook Marianne gesproken, dus dat klopt wel qua tijd.
    Groeten, Arno Meijer

    Like

    1. Hoi Arno,

      Bedankt voor je compliment en uiteraard ook van ons de beste wensen toegewenst!
      Over je derde punt, ik twijfel of het wel om één exemplaar gaat. Volgens mij stond die tekst van Bert al bij de waarneming op het moment dat wij de vogel bij de Groene Jonker aan het bekijken waren. Ook was de groepssamenstelling verschillend: bij exemplaar 1 meer Brandganzen en ook Grauwe Ganzen, bij exemplaar 2 meer Toendrarietganzen. Het is natuurlijk moeilijk om te bewijzen, maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als het dezelfde vogel was.

      Met vriendelijke groet,
      Robert

      Like

Plaats een reactie